Leerlingenraad

KC Het IJzeren Kind heeft een leerlingenraad. Hieraan nemen kinderen deel uit de groepen 6, 7 en 8.

Waarom een leerlingenraad?
  • De leerlingen hebben een eigen stem binnen de schoolorganisatie, zodat ze weten dat ze meetellen.
  • Ze maken spelenderwijs kennis met democratische beginselen.
  • Betrokkenheid met school van leerlingen bevorderen.
  • Verantwoordelijkheid voor schoolse zaken bevorderen.
  • De leerlingen een beter inzicht in de organisatie van de school bijbrengen.
  • Kwaliteit van de schoolorganisatie bevorderen.
  • De leerlingen laten ondervinden wat realistisch en haalbaar is.
  • Bevorderen van actief burgerschap.
Hoe is de organisatie?
  • In de groepen 6, 7 en 8 worden jaarlijks in het begin van het jaar verkiezingen gehouden. De leerkracht mag dit naar eigen inzicht doen: een grote campagne of gewoon een kringgesprek met een stemronde.
  • In elke groep wordt 1 leerling gekozen die namens de groep het woord zal voeren in de leerlingenraad. Er mogen geen plaatsvervangers in de leerlingenraad.
  • De leden kiezen in de eerste vergadering een voorzitter en secretaris/notulant.
  • Per schooljaar krijgt de leerlingenraad een budget van 100 euro, dat zij in overleg mogen besteden.
  • De laatste notulen worden gepubliceerd op de website met eigen tabblad “leerlingenraad” en in de nieuwsbrief
  • De leerlingenraad komt iedere maand bij elkaar onder schooltijd of op enig moment dat één van de leden daartoe oproept.
  • De leerlingenraad wordt begeleid door een leerkracht. Dit schooljaar is dat Johan Kouwenberg.
  • De leden van de leerlingenraad lichten de besluiten van de leerlingenraad toe in hun eigen klas.
Waarover kan de leerlingenraad vergaderen?
  • De leerlingenraad neemt ideeën mee vanuit de klas.
  • Leden van de leerlingenraad worden aangesproken.
  • Een kringgesprek voor de vergadering gaat vooraf aan het vaststellen van de agenda.
  • Leden van de leerlingenraad komen zelf met ideeën.
  • Het team kan bespreekpunten inbrengen.
  • Punten vanuit de leerlingenraad kunnen meegenomen worden naar de ouderraad, de medezeggenschapsraad of het team.
  • Het gebruik en de inrichting van het schoolplein.
  • Invulling van de vrijdagmiddagen voor een vakantie.
  • Advies bij de organisatie van het schoolreisje.
  • Invulling geven aan thema’s.
  • Bevindingen bij het gebruik van lesmethodes.
  • Adviseren bij allerhande festiviteiten.